Monday, April 2, 2012

The Bootleg Series Vol. 4: Bob Dylan Live 1966

Dalam banyak-banyak Bootleg Version Series untuk Bob Dylan, ini yang paling utama dan wajib didengar oleh semua makhluk manusia.
Terbahagi kepada 2 sessi iaitu accoustik version. Dan yang kedua adalah electric guitar set.

Ya ini the famous album yang penontonnya menjerit "Judas!" pada Bob Dylan diakhir lagu, ketika sebelum Bob Dylan menyampaikan lagu terakhir Like A Rolling Stone. "Play it fuckin loud" jerit Bob Dylan sebagai reaksi pada bantahan electric set pada persembahannya.


Aku dengar kembali Bob Dylan setelah beberapa lama tak melayannya. yang menarik tentang album ini ialah ianya boleh didengar pada bila-bila masa dan pada semua mood. First cd will slowly built your mood until the electric sound took over in the second cd. Bunyinya raw dan real. It will transport u straight to the hall in 1966.

Ada perubahan gaya,bunyi,nyanyian dan excitement dalam persembahan Bob Dylan dalam album ini berbanding Bootleg no 2 yang berkisar tentang persembahan folkynya pada tahun 1964. Ketika itu Bob Dylan masih lagi berduet dengan Joan Baez dan suara budaknya lebih kedengaran. Ini termasuklah rengekannya dan juga ketawanya bila dia menyanyi. Bob Dylan lebih enjoy the audience.

Dan dalam masa 2 tahun Bob Dylan yang kini mencapai status sebagai shaman, telahpun bertukar imej dan juga menjadi lebih serius. Dia tidak lagi bergurau dengan penonton dan rasa terhibur dengan persembahannya sendiri. Mungkin kerana tekanan selepas diboo di Folk Festival sebelumnya. Bob Dylan sebagai trouble rock star mula kelihatan dalam album ini. Nonetheless, Bob masih juga perform yang terbaik untuk England audiencenya.

This album, up there with the best of Dylans like Highway Revisited and Blonde on Blonde.
Kalau kau tanya aku, inilah album live terbaik pernah dihasilkan.

4 comments:

  1. Aku suka almost all Dylan's studio album sebelum motorcyles crashednye...especially The Times They Are A-Changin' & Highway 61 Revisited...Aku kena Hunt for this bootleg!

    ReplyDelete
  2. oh dude album ni must have...damn aku masih belum layan Times They Are A Changin..hari tu ada nampak vinyl album tu kat Amcorp. RM34 je dude...pastu last week aku pi dah terjual dah album tu :(

    ReplyDelete
  3. Chio chio chio
    Kacang pistachio

    ReplyDelete