Thursday, June 7, 2012

Nancy Ajram: Ya Tab Ta..Wa Dalla (2007)



This I have to admit, rare. Untuk aku get back to the same album and listen to it again and again, for almost a month now. And no, takde intention lansung untuk dengar album lain. this album and this album only.

Ya Tab Tab..Wa Dalla. Aku tak tahu lansung apa maksudnya. Tapi bagi penyanyi pop Arabic, 80% liriknya adalah tentang cinta lara. dan aku tak ada masalah tentang itu. Semakin aku tak faham apa yang dinyanyikan oleh penyanyinya, semain bagus.

Ketagihan aku bermula ketika aku sibuk bekerja dipenggambaran drama. Entah kenapa, melodinya terngiang-ngiang dikepala aku dalam aku sibuk kehulu kehilir menjilat bontot manusia. Muzik apakah ini? dari album apakah ini ? Aku tak tahu sehingga aku terpaksa periksa semua katalog Nancy Ajram. Lagu-lagu yang terngiang itu adalah Ehsas Jdeed dan Elli Kan, dari album yang sama. Bukan aku tak pernah obses dengan album ini sebelum ini, tapi kali ini melodinya kembali datang menggigit.

Selepas lari (lol) dari produksi tu ,aku layan album ni setiap hari. My personal rekod.

Ada sesuatu tentang irama padang pasir dan juga suara arabic yang mengikat aku pada penyanyi-penyanyi pop Arabic ini. Antara new dance dan juga ..(lost for words there) . Dan juga sesuatu tentang bahasa Arabic dan juga Idgham Maalghunnahnya yang aku takkan dapat dari mana-mana penyanyi Orang Putih (dan juga Melayu). Dan mungkin sebab itu juga aku lebih suka kalau penyanyi British menyanyi dengan slang Cockneynya.

Aku tak suka album covernya (nampak obvious nose job) dan juga video clipnya. hayati muzik Nancy just for the singing. This is the kind of singing yang takde kat Mentor, American Idol, Mania dan lain-lain lagi.

But of course, this album is not for everyone. Hanya orang yang berhati lembut macam aku je boleh appreciate muzik-muzik macam ni. Bukannya boleh pogo pun kalau layan Nancy ni heh.

No comments:

Post a Comment